Kolejna , już 47, edycja Olimpiady Biologicznej została zakończona.
W bieżącym roku ta olimpiada szkolnym cieszyła się zdecydowanie mniejszą popularnością wśród uczniów niż w latach poprzednich.
Do eliminacji szkolnych, polegających na napisaniu testu z całego zakresu biologii oraz treści współczesnych zagadnień badawczych biologii stosowanej przystąpiły tylko dwie uczennice – Natalia Tarasiuk i Marianna Ciwun - obie z klasy IIIb.
Test wyłonił grupę uczniów , którzy przystąpili do opracowywania posteru naukowego przedstawiającego wyniki własnej pracy badawczej, wcześniej zgłoszonej i zatwierdzonej przez komitet centralny olimpiady. Poster Marianny uzyskał najwyższą ocenę zarówno w kategorii merytorycznej jak i technicznej. W styczniu odbył się kolejny test pisemny – etap okręgowy olimpiady. Do etapu okręgowego tegorocznej Olimpiady Biologicznej zostało zakwalifikowanych 21 uczniów z województwa podlaskiego a naszą szkołę reprezentowała Marianna Ciwun. To ogromny sukces, biorąc pod uwagę wysoki poziom trudności Olimpiady Biologicznej.
…a tak o udziale w olimpiadzie mówi Marianna
„Każdy biolog doskonale wie, że Olimpiada Biologiczna oprócz skomplikowanego testu stawia przed każdym uczestnikiem ogromne zadanie- wykonanie autorskiej pracy badawczej na podstawie własnych obserwacji lub wykonanych doświadczeń. W bieżącym roku szkolnym podjęłam się tematu analizy rytmu aktywności dobowej borsuka europejskiego w Puszczy Białowieskiej na przełomie sezonu letniego i jesiennego. Moja naukowa przygoda zaczęła się już w lipcu- po długich rozważaniach nad tematem, wspólnie z panią Aliną Plis podjęłyśmy współpracę z Nadleśnictwem Hajnówka, dzięki czemu uzyskałyśmy stosowne zezwolenia na wstęp do lasu. Właściwe badania zaczęły się na początku sierpnia i trwały aż do końca października. Materiał badawczy w postaci zdjęć i krótkich filmów zbierałam za pomocą szkolnych fotopułapek. Kontrola urządzeń i zgrywanie danych odbywały się co 3 dni, w godzinach porannych, aby nie zakłócać spokoju puchatego śpiocha. Łącznie uzyskałam około 1000 zdjęć i 400 filmów, gdzie większość stanowiły przeurocze fotografie mojego borsuka, chociaż nie obyło się bez jego kolegów takich jak jenoty, lisy. a nawet stado żubrów. ;) Po miesięcznej przerwie, w grudniu i styczniu rozpoczęłam porządkowanie zebranego materiału i przygotowałam autorski poster oraz esej badawczy. Przeprowadzone informacje wspominam z ciepłem w sercu, miałam okazję przetestować i poczuć pracę prawdziwego naukowca. Zrozumiałam, że wykonanie pracy badawczej wymaga nie tylko wiedzy, ale również wielu poświęceń i zaangażowania.
Dla każdego, kto czuje do biologii "coś więcej" i nie satysfakcjonuje go tylko zwykła nauka w szkole do matury serdecznie zachęcam do startu w takich konkursach, gdyż to nie tylko zysk w postaci wiedzy, ale również możliwość odkrycia własnych pasji i talentów. „ Marianna Ciwun kl.IIIb
Osobiście, bardzo dziękuję Mariannie za tegoroczne naukowe wyzwanie.
Zachęcam do zapoznania się z pracą badawczą ….może zainspiruje do ciekawych obserwacji i odkrywania tajemnic przyrody. Zainteresowanych zapraszam do pracowni biologicznej.
Alina Plis