7 kwietnia 2022 roku w naszej szkole odbyły się Dni otwarte. W ramach tego wydarzenia postanowiliśmy podzielić się materiałami opracowanymi w naszym projekcie „ Przyrodnicza skarbnica ponad granicami” i zachęcić młodzież ze szkół powiatu hajnowskiego do poznawania przyrody jaka jest wokół nas. Uczniom odwiedzającym naszą szkołę, przedstawiliśmy owoce naszej pracy projektowej, oraz wiele ciekawostek z nią związanych. Każda grupa osób jakie do nas trafiły była inna, co wiąże się z odmiennym odbiorem, a mimo ograniczonego czasu staraliśmy się przekazać jak najwięcej ciekawych informacji. W krótkim „wystąpieniu edukacyjnym” przedstawialiśmy naszą stronę na Facebooku i kilka filmików o roślinach, które są systematycznie publikowane w ramach inicjatywy projektowej - Tydzień z rośliną. Oczywiście zajęcia praktyczne zawsze wzbudzają najwięcej emocji, dlatego informacja o dużej ilości wycieczek przyciągnęła uwagę wielu osób. Udało nam się również przedstawić kilka naszych prezentacji, m.in o korzyści z robienia rodzinnych zielników , popularyzacji uprawy roślinach miododajnych oraz niebezpieczeństwie jakie niosą rośliny inwazyjne dla wyjątkowej przyrody regionu Puszczy Białowieskiej czy znaczenia roślin w tradycji i kulturze naszego regionu. Wszystkie lekcje rówieśnicze cieszyły się zainteresowaniem uczniów z innych szkół ale najwięcej dyskusji i pytań wzbudził temat roślin inwazyjnych.
Jesteśmy uczniami z klas 1-3 liceum i możemy powiedzieć, że zdecydowanie podołaliśmy wyzwaniu aby wcielić się w rolę nauczyciela. Mieliśmy dość trudne zadanie - dla wielu z nas było to pierwsze zetknięcie z prezentowaniem tak obszernej tematyki. Chcieliśmy przekazać informacje w inspirujący sposób. Choć czasem widzieliśmy początkowe znudzenie w oczach naszych odbiorców to nie podawaliśmy się i było widać stopniowy wzrost zainteresowania.
Jeśli mielibyśmy jednak powiedzieć coś o swoich własnych odczuciach, to na pewno istotną rolę odegrał stres, który z biegiem czasu byliśmy w stanie co raz lepiej opanować. Obawy dotyczyły głownie tego, w jaki sposób nasi nieco młodsi koledzy z różnych szkół powiatu hajnowskiego podejdą do przedstawianego im tematu. Obawialiśmy się czy zechcą nas wysłuchać czy może wyjdą z sali, komentując, że to jakieś nudy. Edukację rówieśniczą prowadziliśmy już wcześniej w ramach zajęć z uczniami naszej szkoły więc mieliśmy pewne nabyte wówczas umiejętności ale spotkanie z nieznanymi nam osobami było bardziej stresujące. Musieliśmy szybko nawiązywać kontakt z grupą, zauważać reakcje i szybko na nie odpowiadać. Takie „ćwiczenie”, bardzo przydaje się w dorosłym życiu i przyzwyczaja do wstąpień publicznych. Między sobą rozmawialiśmy o tym, jak bardzo męczące jest wielokrotne mówienie o tej samej rzeczy, szczególnie gdy na twarzach odbiorców dostrzega się znudzenie i rozkojarzenie. My sami szybko poczuliśmy się zmęczeni.
Po zajęciach edukacji rówieśniczej zadawaliśmy sobie pytania; Jak czują się nasi nauczyciele na co dzień? Czy oni po jednej lekcji też są tak zmęczeni jak my? Czy nauczycielom jest tak samo przykro patrzeć na znudzone miny jak nam? Co robią aby skupić uwagę uczniów?
Zdecydowanie to doświadczenie pomoże nam jeszcze bardziej docenić pracę naszych nauczycieli a może dla niektórych będzie bodźcem do wybrania w przyszłości drogi życiowej związanej z nauczaniem.
Sytuacja gdy to my staliśmy się nauczycielami z pewnością była ciekawym doświadczeniem, które zapamiętamy nie tylko jako zabawę ale tez jak trening nowych umiejętności.
Serdecznie pozdrawiamy wszystkich, którzy byli u nas na lekcjach rówieśniczych i zapraszamy do naszego liceum .
Zespół projektu „Przyrodnicza skarbnica ponad granicami”