Perspektywy ico

JESTEŚMY W GRONIE NAJLEPSZYCH LICEÓW W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM

SREBRNA SZKOŁA 2018, 2019, 2020, 2022, 2024

 

tlo przyrodnicza skarbnica

Nauczycielskie Inspiracje

Region Puszczy Białowieskiej jest wyjątkowy nie tylko pod względem przyrodniczym jak i kulturowym. Na naszym terenie przetrwały rzadkie już w zachodniej Polsce stare tradycje wykorzystania roślin w zielarstwie, ziołolecznictwie, kulturze min. ludowych haftach, pieśniach czy wierzeniach.  Jednak postępująca komercjalizacja pozyskania roślin użytkowych z naturalnych siedlisk w celach przemysłowych poważnie zagraża zachowaniu bioróżnorodności  i przetrwaniu naturalnych ekosystemów. Dlatego też jest pilna potrzeba  zwrócenia uwagi na postępujący bardzo szybko  problem ginięcia wielu cennych gatunków roślin i  uświadomienia alternatywnych metod ich pozyskania, bez szkody dla przyrody. To cel edukacyjny, który powinien znaleźć się w tematyce zajęć na wszystkich poziomach kształcenia  w szkołach naszego regionu.

Tematykę dotyczącą związku człowieka i przyrody  możemy wprowadzić jako element  zajęć z wielu przedmiotów oraz zajęć wychowawczych. 

Warto zwrócić uwagę na:

-  gatunki cenne przyrodniczo w regionie Puszczy Białowieskiej oraz ich rolę w tworzeniu wyjątkowości jej  ekosystemów

-  alternatywne  drogi dla pozyskania roślin zielarskich poprzez  uprawę roślin użytkowych

-  wciąż silny związek człowieka z roślinami, jako zasobem mocno kulturotwórczym i tworzenie emocjonalnej więzi z przyrodą

Zapraszamy do korzystania z zasobów „Nauczycielskich inspiracji” , które  zostały opracowane w ramach projektu „ Przyrodnicza skarbnica ponad granicami” we współpracy z Białowieskim Parkiem Narodowym.

Zapraszamy nauczycieli  przedszkoli i szkół powiatu hajnowskiego do współpracy i  publikacji swoich materiałów.

Kontakt : Alina Plis -  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Agnieszka Lipińska – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Back to top